De kansen van nieuwe media voor musea

Een museum dat slim gebruikt maakt van nieuwe media kan het museumbezoek in vele opzichten verrijken, de relatie met de bezoekers voor en na het bezoek versterken en de waarde van een collectie breder ontsluiten.

Uitdaging om waarde te creëren voor bezoekers

Gedreven door verschuivende vormen van media consumptie en door de digitalisering van collecties wordt in en rondom musea geëxperimenteerd en gekeken welke kansen nieuwe media biedt. Facebook, Hyves, Twitter, iPhones, iPads en zelfs Augmented Reality. Het zijn allemaal onderwerpen die de revue passeren als je met mensen over nieuwe media praat. Interessante musea cases zijn bijvoorbeeld de AR expositie in het Museum of Modern Art, een collectie voorzien van QR Codes in Sydney en wat dichter bij huis het interactieve stoomreizen spel van het spoorwegmuseum.

De vraag is hoe je al deze nieuwe mogelijkheden kunt inzetten om echt toegevoegde waarde te creëren voor jouw bezoekers. Want het blijft een uitdaging om je te laten inspireren door mogelijkheden van nieuwe media maar je er niet in te verliezen.

Deze belangrijke vraag speelt bij alle organisaties die een collectie beheren. Zo experimenteert het Utrechts Archief -onder de noemer #fotovrijdag- door op vrijdag opmerkelijke fotos uit het archief te delen via twitter en hebben wij onlangs een onderzoek gedaan naar de rol van multi-touch tafels in bibliotheken.

Scenarios vergroten de kans op succes

Een hoop ideeën rondom het gebruik van nieuwe media stranden in schoonheid terwijl de kans op succes eenvoudig vergroot kan worden. Dit doe je door vanaf het begin de bezoeker in het middelpunt te zetten van het concept.

Het ontwikkelen van scenarios is een beproefde service design methode om kansen van en met nieuwe media tastbaar en concreet te maken. Een scenario is het verhaal, met de bezoeker als hoofdrolspeler, waarin de toekomstige nieuwe media toepassing in een visualisatie tot leven wordt gebracht. Het grote voordeel van het werken met scenarios is dat je zeker weet dat de bezoeker altijd meegenomen wordt in het concept. Daarnaast ontstaat aan de hand van een scenarios sneller een gedeeld begrip over het concept omdat een scenario het idee tastbaarbaar en concreet maakt.

Voorbeeld van een scenario

Voorbeeld van een scenario

Een museum dat nadenkt over de inzet van nieuwe media doet er goed aan om het verhaal eens uit de te werken in een scenario. Hoe loopt het af met de hoofdrolspeler?

Marc Fonteijn

Marc Fonteijn

Als medeoprichter van 31Volts houdt Marc zich bezig met het verleggen van grenzen binnen service innovatie. Marc helpt organisaties om waarde te creëren voor hun klanten door middel van design.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties

  • Comment by Thomas van maaren

    Goed verhaal

31Volts [Service Design]